יום שלישי, 2 באפריל 2013

תעודת הוראה – מורה נבוכים


על מנת לעסוק בהוראה יש צורך בתעודה הניתנת על ידי משרד החינוך ובתקופת סטאז'. התעודה היא למעשה רשיון המאפשר לבוגרי ההכשרה להשתלב באחת ממערכות החינוך בישראל לאחר שסיים שנת התמחות. בעוד תעודת ההוראה או התואר האקדמי המשלב לימודי הוראה ניתנים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, הרישיון הספציפי לעסוק בהוראה ניתן על ידי האגף לכוח אדם בהוראה הפועל במשרד החינוך.

מהי תעודת ההוראה


באופן כללי, תעודת ההוראה ניתנת לאקדמאים המעוניינים להעביר את הידע שלהם הלאה וללמד את מקצועם במסגרת גופים רשמיים. המועצה להשכלה גבוהה מספקת את המתווה להכשרת מורים במסגרת לימודי תעודת הוראה בכל האוניברסטיאות והמכללות. ישנם שני מסלולים נפוצים לקבלת תעודת הוראה: לימודים לתעודת הוראה עם תואר ראשון בחינוך ובהוראה או לימודי תעודת הוראה במסגרת הכשרת אקדמאים. חשוב להבין את ההבדלים בין שני המסלולים, משום שתנאי הקבלה ואופי ההכשרה הם בעלי מאפיינים שונים.

כיצד ניתן לקבל את תעודת ההוראה


סטודנט המעוניין ללמוד תואר ראשון ולקבל את תעודת ההוראה יכול להתמקד במסלולים המיועדים לגיל הרך, לגיל הגן, לבית הספר היסודי, העל יסודי, לחינוך המיוחד, לחינוך הבלתי פורמלי, לקידום נוער או ללימוד אנגלית. הלימודים במסלולים אלו מכשירים את הסטודנטים לקראת העתיד ומקנים להם כלים לחינוך נכון. מעבר לכך, מטרת המסלול של לימודי הוראה במסגרת תואר ראשון בחינוך והוראה היא לספק לבוגרים מגוון של תחומי דעת. בזכות התואר הזה יכולים המחנכים להצטרף אל מערכת החינוך כשהם מחזיקים בידע בסיסי בנושאים כגון מדעי הטבע, אזרחות, לשון עברית, ספרות, מקרא, גיאוגרפיה ועוד.

תעודה לאקדמאים


בניגוד אל לימודי תעודת הוראה במסגרת תואר ראשון, לימודים עבור הכשרת אקדמאים מתמקדים בעיקר באספקט החינוכי. מסלול זה מתאים לאקדמים ללא תעודת הוראה, או לבעלי תעודה שרוצים להרחיב את מסלול ההסמכה שלהם או לשנות אותו לתחום אחר לחלוטין. אפשר להצטרף אל מסלולים אלו בתור קריירה שנייה, להחזיק במשרה חינוכית במקביל לתפקיד אחר ולבחור את תחומי הלימוד בהתאם לעניין האישי. כדאי לשקול לימודים במסלול הסבה לאקדמאיים כתוצאה מעניין בהוראה, רצון להשפיע על תחום החינוך וכמובן אתגר אישי המלווה את העשייה.

כרטיס הכניסה לתחום ההוראה


תעודת הוראה היא הבסיס לחינוך של דור העתיד. התעודה מעידה על מחויבות, אחריות ומוטיבציה לעסוק בתחום ההוראה. הלימודים הם דרך מצוינת לעקוב אחר ההתפתחויות בתחום ההוראה כדי לספוג אסטרטגיות למידה חדשות. מלבד הידע הנרחב הנרכש במהלך לימודי התעודה, זהו מסלול מומלץ לגברים ונשים בטווח גילאים רחב. תעודת ההוראה מכשירה את המחנכים ועוזרת להם להשתלב גם בעולם האקדמי. כדאי לברר לגבי מסלולי ההכשרה ולהתאים את הקורסים אל הצרכים והמטרות. בין אם מדובר על תואר ראשון או על הסבת אקדמאים, תעודת ההוראה היא כרטיס כניסה לתחום מבוקש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה