יום שלישי, 24 במרץ 2015

כיצד תכנית אופק חדש משפיעה על עבודתם של המורים?

תכנית אופק חדש הינה רפורמה חינוכית המיושמת בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים, והיא נכנסה לתוקפה בתחילת שנת הלימודים תשס"ח (2008/9). תכנית זו נועדה בין היתר לשפר את תנאי שכרם של העוסקים במקצועות ההוראה, וכפועל יוצא מכך להוביל לשיפור מעמדם בקרב הציבור הרחב. החל משנת הלימודים תש"ע (2009/10), רפורמת אופק חדש מיושמת גם בגני ילדים עירוניים, ובעקבות יישום הרפורמה בגני הילדים נוספה חצי שעה ליום הלימודים בגני הילדים- האורכים עד השעה 14:00. את התכנית יזמה פרופסור יולי תמיר במהלך היותה שרת החינוך. בשורות הבאות ריכזנו עבורכם מידע כללי אודות תכנית אופק חדש ואודות אופן השפעתה על עבודתם של המורים המצטרפים לתכנית.

מטרות התכנית


תכנית אופק חדש נועדה להוביל לשינוי באופן העסקתם ושכרם של מנהלים ומורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. הפעלת הרפורמה נועד להוביל בסופו של הליך לקידום מעמד ההוראה בישראל, וכפועל יוצא מכך, לצרך למערכת החינוך אנשי הוראה איכותיים אשר יובילו לקידום הישגי המערכת. 

עיקרי התכנית


רפורמת אופקחדש למורים נועדה להוביל לשינוי תפיסתי במבנה משרת ההוראה. שינוי זה מיושם באמצעות עיקרי התכנית הקובעים כי שעות ההוראה יוגדרו לשעות הוראה פרונטאליות, שעות הוראה פרטניות ושעות שהיית המורה במוסד החינוכי בו הוא עובד. במסגרת התכנית נקבע כי יתווספו למערכת החינוך למעלה מ-900 אלף שעות לימוד פרטניות במסגרתן המורה המצטרף לרפורמה יושב עם קבוצת תלמידים קטנה המורכבת משניים עד חמישה תלמידים בלבד.
במסגרת יישום עיקרי הרפורמה בבתי ספר יסודיים נקבע כי שבוע העבודה של המורה יהיה בהיקף של 36 שעות שבועיות, כאשר 26 שעות מתוכן יוקדשו לצורך הוראה פרונטאלית ו-10 השעות הנותרות יתחלקו שווה בשווה בין הוראה פרטנית לבין שעות שהייה של המורה במוסד החינוכי לצורך קיום ישיבות ותכנון מערכי הוראה. בחטיבות הביניים היקף השעות השבועיות הינו זהה (36 ש"ש) שמתוכן 23 יוקדשו להוראה פרונטאלית, 4 שעות להוראה פרטנית ו-9 שעות לצרכי מפגשי הורים, הכנת מערכי הוראה וכדומה.

השפעת התכנית על עבודתם של המורים

תכנית אופק חדש נועדה בראש ובראשונה לשפר את מעמדם ושכרם של העוסקים בתחומי ההוראה. כפועל יוצא מכך, הוחלט על עליית שכר ממוצעת של 20% תמורת השעות הנוספות אותן יקדיש המורה ליישום עיקרי התכנית. בנוסף, הוחלט על תגמול של 36 שעות נוספות בגין פעילויות המתקיימות על ידי המורה מחוץ לשעות הלימודים במוסד בו הוא עובד. רפורמת אופק חדש קבעה מספר מסלולי קידום המיועדים לצוותי ההוראה, כאשר מסלולי הקידום נקבעים בין היתר בהתאם להכשרתו המקצועית של המורה ובהתאם לוותק המקצועי העומד לרשותו.

לסיכום, רפורמת אופק חדש מעמידה לרשות אילו מבינכם המעוניינים להשתלב במערכת החינוך, מגוון נרחב של תנאי העסקה משופרים ומסלולי קידום.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה