יום שלישי, 20 בנובמבר 2012

לימודי תואר שני


לימודי תואר שני הם לימודים מתקדמים המתנהלים במוסדות לימוד רבים ברחבי הארץ. מטרתו של תואר שני היא להקנות לסטודנט ידע נרחב ומעמיק בתחום הלימודים והכשרה מקיפה. לימודי תואר שני יכולים להיות כלליים או לכלול התמחות בגזרה מסוימת של התחום. מה חשיבותו של התואר השני? אילו מסלולי לימודי יש? מה תנאי הקבלה?


נחיצותם של לימודי תואר שני במציאות התעסוקתית של היום



בעוד בעבר, מעטים זכו ללמוד ללימודי תואר ראשון הרי שהיום תואר ראשון הוא בגדר חובה אפילו בתפקידים זוטרים במשק. לכן, רבים ממשיכים בלימודיהם ופונים לתואר שני. בעלי תואר שני מחזיקים ביתרון גדול על פני חבריהם האקדמאים בעלי התואר הראשון בלבד בין אם בקבלה לעבודה או בקידום. משרות רבות מגיעות עם דרישת סף של תואר שני במיוחד משרות ניהוליות. כמו כן, ישנם תפקידים, בעיקר בשירות הציבורי (משרד החינוך, מנהל ציבורי, משטרת ישראל וכו') בהן תואר שני הוא לא רק יתרון אלא חובה ולא ניתן להתקדם בלעדיו.


מסלולי לימודי תואר שני כהמשך ישיר לתואר הראשון



רוב הלומדים לימודי תואר שני בוחרים להמשיך את תחום לימודיהם ולא לעבור לתחום שונה. במקרה זה הקבלה למסלול לימודי תואר שני תהיה פשוטה יחסית בהנחה שהסטודנט עומד בדרישות הקבלה. עבור מי שציוניו בתואר הראשון אינם מספקים פתוחה האפשרות של מכינה לתואר שני, רוב מוסדות הלימוד המקיימים לימודי תואר שני מציעים מכינות. לחלופין, אם מדובר במספר מועט ביותר של קורסים ניתן להשלים רק את אלו ולהמשיך לתואר השני.


לימודי תואר שני בתחום שאינו המשך ישיר לתואר הראשון



מי שמבקש ללמוד לימודי תואר שני במסלול הנושק לזה של התואר הראשון יוכל לעשות זאת על ידי השלמת קורסים. הסטודנט יבקש להכיר בקורסים רלוונטיים לתחום התואר השני ויצמצם את מספר הקורסים שעליו לעבור. כך למשל מי שמחזיק בתואר ראשון בסטטיסטיקה יוכל במקרים רבים ללמוד לתואר שני במתמטיקה. כאשר התחום לתואר שני רחוק מאוד מן התחום של התואר הראשון ייתכן והשלמת הקורסים תדרוש זמן רב מאוד.


מוסדות הלימוד לתואר שני



אוניברסיטאות ומכללות רבות מציעות לימודי תואר שני במגוון מסלולים. בעוד באוניברסיטאות ניתן למצוא את מסלולי הלימודים הסטנדרטיים בתוספת של כמה מסלולים ייחודיים, המכללות הן דווקא אלו שמציעות מסלולי תואר שני והכשרה ייחודית. את התואר השני ניתן כמובן לעשות בכל מכללה או אוניברסיטה לבחירתכם בכפוף לתנאי הקבלה ללא קשר למוסד בו למדתם את התואר הראשון.


דרישות הקבלה ללימודי תואר שני



ברוב מוסדות הלימודים נדרש הסטודנט הפוטנציאלי להיות  בעל תואר ראשון בציון של 80 לפחות. כמו כן, ייתכן ויידרש הסטודנט לעבור ראיון אישי, להמציא המלצות ו/או להוכיח ניסיון מעשי בתחום. יש לציין כי הדרישות משתנות מאוד ממוסד לימודים אחד למשנהו וכן בין מסלולים שונים באותו המוסד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה