יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

למי מתאים ללמוד לימודי חינוך בלתי פורמלי?

עם השנים ובמיוחד בעשור האחרון החינוך הבלתי פורמלי תופס יותר ויותר תאוצה וחשוב מכך הכרה כי מדובר בשיטת חינוך הכרחית ומשיקה לצד החינוך הפורמלי לצורך הקניית ערכים חשובים לבני הנוער החל מאהבת הארץ, שמירה על איכות הסביבה וכלה בעקרונות בסיסים של התנהלות בין אדם לחברו, אדם לסביבתו ועוד. מהו החינוך הבלתי פורמלי ולמי הלימודים מתאימים? כל התשובות במאמר שלפניכם.

מהו חינוך בלתי פורמלי?

לפני שנפרט אודות החינוך הבלתי פורמלי, חשוב להבין קודם כל מהו החינוך הפורמלי. ובכן שיטת החינוך הפורמלית, כשמה כן היא, השיטה הנפוצה ביותר ללימוד מקצועות בכל בתי הספר, כאשר הדמות המובילה היא כמובן המחנך והמורה המקצועי. מאידך, החינוך הבלתי פורמלי היא תפיסה חינוכית שונה לחלוטין כאשר יסודותיה נעוצים הרחק ממוסדות החינוך ושיטות החינוך הפורמליות. במה דברים אמורים? בראש ובראשונה החינוך הבלתי פורמלי מתבסס על הגשמת מטרות ועקרונות חינוכיים באופן גמיש, יצירתי ושונה לחלוטין ממה שנהוג בבתי הספר כבשגרה. המוסדות השונים אשר מאפשרים את יישום החינוך הבלתי פורמלי משתנים ומגוונים וכוללים מתנ"סים שכונתיים, מועדני נוער שונים, מרכזי התנדבות, תנועות נוער שונות ועוד. בניגוד למורה המוביל בחינוך הפורמלי, בחינוך הבלתי פורמלי, הדמות הדומיננטית היא המדריך אשר מרכז, מנהל ומוביל את הפעילות אשר מתרכזת ומועברת לרוב באמצעות דינמיקה קבוצתית.

מהם לימודי החינוך הבלתי פורמלי?

לימודי חינוך בלתי פורמלי נלמדים בכמה מן המוסדות האקדמיים השונים המעניקים בסיומם תואר ראשון B.ED בוגר בהוראה יחד עם תעודת עובד חינוך מטעם משרד החינוך. הלימודים עצמם נמשכים לרוב בין שלוש לארבע שנים וכוללים חלק עיוני תיאורטי לצד פרקטיקה מעשית. החלק התיאורטי בלימודים כולל לימודי יסוד בתחומים רבים ומגוונים למשל פילוסופיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה. מעבר לכך, נלמדים נושאים ודיסציפלינות המבוססות על החינוך הבלתי פורמלי וכמובן החלק המעשי אשר כולל השתתפות בסדנאות בתוך ומחוץ למוסד האקדמי על מנת לרכוש כלים מעשיים לשלב העבודה בפועל החל מהנחיית קבוצות וכלה עבודה במסגרת קהילתית.

למי לימודי החינוך הבלתי פורמלי מתאימים?

את סוג האנשים אשר מתאימים ללמוד חינוך בלתי פורמלי ניתן לחלק לשניים: אלו אשר עסקו משחר ילדותם ובעיקר בתקופת גיל העשרה בפעילות התנדבותית, הדרכתית והיו פעילים בתנועות נוער למיניהם ואלו אשר גילו בשלב מאוחר יותר בחייהם כי שיטת החינוך הנהוגה בבתי הספר אינה מספיקה דיה על מנת להשפיע חברתית וערכית על בני הנוער בישראל. לא משנה לאיזו קבוצה אתם שייכים, המשותף הוא שמדובר באנשים אשר מאמינים בכל נים בגופם כי הוראה וחינוך מהווה סוג של שליחות וזוהי הדרך העיקרית והיחידה לחולל שינוי של ממש. חשוב להבין כי מעבר לתחושת השליחות כי עבודה בתחום החינוך הבלתי פורמלי מצריכה יכולות יחסי אנוש גבוהות במיוחד שכן מרבית העבודות כוללות התקשרות שוטפת לא רק עם בני נוער אלא גם עם מנהלי בתי ספר ועוד. בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה