יום ראשון, 13 בינואר 2013

לימודים בתחום החינוך


אחד המקצועות המבוקשים במשק, בנוסף להייטק הוא תחום החינוך וההוראה. יש אנשים שהולכים ללמוד חינוך והוראה כתואר בפני עצמו ואחרים שעושים תעודת הוראה לאחר סיום הלימודים האקדמאיים וקבלת התואר.

למה ללמוד חינוך והוראה

למרות הטענות הרבות שהושמעו בשנים האחרונות לגבי תנאי התעסוקה של מורים, ולפני השינויים שחלו בשנתיים האחרונות רבים המשיכו לנהור לתחום זה. למה? התשובה היא כי רבים פונים לתחום זה מטעמים אידיאולוגים, מתוך רצון לחלוק ידע ולהיות שותפים בהקניית ערכים לדור הצעיר בישראל ולא בגלל תנאי קבלה. החינוך המיוחד מאפשר למורים נתינה עמוקה והתמודדות עם בעיות פיזיות, רגשיות ופסיכולוגיות כדי לסייע בשיקום הילד. המורה עוסק בנתינה מטעמים שהם מעבר לחישובים כלכליים.

אפשרויות תעסוקה

רוב המורים בארץ הם בעלי תואר ראשון וציון סביר בבדיקת פסיכומטרי. חלקם רכשו את התואר במסגרת לימודיהם ואחרים למדו לתעודת הוראה במהלך הלימודים לתואר או בסופם. גופים שונים מעודדים היום סטודנטים לתואר ראשון להשלים תעודת הוראה ומתגמלים אותם בדרכים רבות. המטרה היא לשפר את הרמה האקדמית של המורים בישראל לצד השיפור המתמיד במעמד המורה ומשכורתו. אפשרויות התעסוקה הן נרחבות הן בחינוך הפורמלי והן בחינוך הבלתי פורמלי, בפנימיות, במחלקות החינוך בעיריות, במתנסים ועוד.

כיצד ממנים את הלימודים לתואר

יש דרכים רבות לכך. עבודה לפני הלימודים ובמהלכם, עזרה מההורים, מלגות, הלוואות, מענק שחרור. יש סטודנטים שעובדים באופן אינטנסיבי לפני התחלת הלימודים וחוסכים כסף למימון שכר הלימוד והמחייה. יש סטודנטים שעובדים במהלך לימודיהם ובעיקר בחופשת הקיץ. רבים נעזרים בהורים בין אם בכסף ובין אם בכך שהם ממשיכים לגור אצל ההורים שזוהי תמיכה משמעותית המאפשרת לתלמיד להשקיע את זמנו בלימודים. ההורים שדואגים לבית, אוכל, כביסה חוסכים לסטודנט זמן וכסף.

מלגות

קיים בארץ מגוון עשיר של מלגות. יש מלגות לפי נתונים אישיים ויש מלגות לפי הישגי לימודים או תחומי לימוד. ישנן מלגות שמממנות הוצאות מחיה וקיום ואחרות את שכר הלימוד. ניתן לקבל מלגות המיועדות לעידוד מחקר ותארים גבוהים. גם תלמידים מצטיינים מקבלים מלגות וישנן מלגות על התנדבות בקהילה. בנוסף יש מלגות המתבססות על מוצא עדתי, מצב כלכלי ומגדר. יש מלגות לתושבי אזורי מצוקה ועיירות פיתוח, לחיילים משוחררים, ללוחמים, לאנשי כוחות הביטחון, למשפחות שכולות, לתושבים קיבוצים או מושבים.

עוד על מלגות

מה הסיבה לכך שקיים מבחר עשיר של מלגות? המדינה מעוניינת לקדם סטודנטים משכבות מסוימות כדי לשפר את מצבה של האוכלוסיה בכללה. המדינה זקוקה לכוח אדם משכיל ומיומן. היא גם פועלת ממניעים סוציאלים שונים. יש מלגות פרטיות של גורמים שרוצים לקדם תחום מסוים, או עדה מסוימת. יש מלגות פר"ח שבאמצעותן מסייעים לשכבות חלשות. יש מלגות שמעודדות את אנשי הביטחון ללמוד כדי להעלות את הרמה האקדמית שלהם. מוסדות אקדמים הרוצים לעודד תלמידים מצטיינים. ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה