יום שני, 28 בינואר 2013

לימודי שוק ההון


שוק ההון כולל מונחים, מושגים, תיאוריות, אסטרטגיות וחוקים רבים אשר מרכיבים את אחד התחומים הדינאמיים ביותר בעולם. שוק ההון מושפע מתנודות כלכליות, תמורות פוליטיות והחלטות של גופים ממשלתיים. על מנת להצליח להתמצא בשוק ההון יש צורך במימוש טכניקות ומהלכים גם באופן בלתי מתוכנן. שוק ההון הוא הבסיס של המדינה המערבית כפי שהיא באה לידי ביטוי בישראל ובמערב, ולכן לימודים בתחום הזה מחייבים מעורבות גבוהה במיוחד.

מהן קרנות נאמנות?

את הדוגמא הטובה ביותר לורסיטליות של שוק ההון ניתן לראות דרך ניהול קרנות נאמנות, אשר משקפות את אופיו של המשקיע. מדובר על כלי פיננסי אשר מטרתו השקעה משותפת בניירות ערך מסוימים והפקת רווחים. העיקרון הכללי של קרנות נאמנות הוא השיתוף: השקעה היא משותפת, וכך גם חלוקת הרווחים במידה וערכן של ניירות הערך עולה. קרן נאמנות מנוהלת על ידי מנהל הקרן והיא פועלת על פי הסכם נאמנות. את כל הפרטים על הסכם הנאמנות ניתן למצוא בצורה שקופה לחלוטין במסגרת "תשקיף". בנוסף, קרן נאמנות מבצעת את מדיניות ההשקעה שלה על פי מטרות המוגדרות מראש. ישנן קרנות נאמנות אשר נוטלות סיכון וזאת לצורך יצירת רווח מיידי, לעומת קרן נאמנות סולידית המייצרת רווח קטן על פני תקופה ארוכה. את מדיניות ההשקעה של קרנות נאמנות ניתן לשנות מדי פעם אך בכפוף להתרעה בפני המשקיעים החברים בה.

סיווגים כלליים של קרן נאמנות

מבחינת סוגים של קרנות אמנות, כדאי להכיר מספר אפשרויות התורמות לסיווג. במידה ובוחרים לסנן קרנות נאמנות על פי סוג הקרן ישנה אפשרות לבחור ולהתמקד בקרן סגורה, קרן פתוחה, קרן ייחודית, קרן צבירה, קרן מתמחה או קרן גמישה. בכל אחת מקרנות הנאמנות הללו יש מאפיינים אחרים אשר בעזרתם מתבצעת ההשקעה. מנגד, ניתן גם לסווג את קרנות הנאמנות על פי מעמד המס: קרן פטורה, בה הרווחים וההכנסות פטורים ממס ובעלי היחידות חייבים במס, או קרן חייבת – בה הרווחים וההכנסות חייבים במס אך בעלי היחידות מקבלים פטור. סיווג שלישי אפשר לבצע על פי אפיק ההשקעה. כאן מתבצעת ההבחנה בעיקר בין קרנות כספיות, מנייתיות, שקליות, חו"ל ואג"ח.

שיעור החשיפה ושימוש בקרן נאמנות

החל משנת 2008 מפרסת כל קרן נאמנות בישראל את שיעור החשיפה המירבי שלה למניות ולמטבע חוץ, וזאת על מנת שהלקוחות יוכלו לבצע סיווג על פי רמת הסיכון. רכישה ופדיון של קרנות נאמנות מתבצעים על ידי מתן הוראה לחבר הבורסה בו מתנהל חשבון ההשקעות. מחיר הקניה הוא שווי נכסי הקרן בחלוקה למספר היחידות, בעוד מחיר הפדיון הוא מחיר המכירה על פי חלוקה זהה. יש לחשב גם את שיעור ההוספה המהווה תשלום חד פעמי בעת הרכישה ואת עמלות הפעולה, על מנת למדוד אפקטיביות וביצועים של קרן נאמנות מסוימת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה