יום שבת, 12 בינואר 2013

איך לבחור מקום לימודים?


אנשים רבים ניצבים בפני נושא הלימודים מדי שנה וחוככים בדעתם בשאלות רבות הנוגעות בתחום. כמובן ששאלה כבדת משקל ביותר היא אילו לימודים ללמוד? על מה ללכת? יש תחומי לימודים רבים מאוד, חלק ניתן ללמוד רק כתואר, חלקם כלימודי תעודה ללא תואר. איך בוחרים?

טוב, אז כל אחד קצת מכיר את עצמו כדי להחליט לאיזה פקולטה ללכת- האם למדעי הטבע והחיים, מדעי הרוח, או מדעי ההתנהגות. בתוך כל אחד מהם ניתן כבר להתלבט יותר. האם ללכת לכיוון טיפולי כמו קלינאות תקשורת או ריפוי בעיסוק, האם לכיוון חינוכי כמו הוראה או חינוך מיוחד. אם מתאימה לנו עבודה עם אנשים- האם להתמקד בעבודה עם ילדים או מבוגרים?

כדי לבחור תחום לימודים נסו לדבר עם אנשים שעובדים בתחום בו חשבתם ללמוד. לימודים הם דבר אחד ועבודה,שהיא יישום המקצוע בפועל היא דבר אחר. כדאי לבדוק מה אנשים מרגישים מהעבודה. האם היא מספקת מבחינת תחושה ומבחינת שכר. בנוסף, כמובן- מה כוללים הלימודים, אילו קורסים וגם באילו מוסדות נלמד התחום.

תנאי קבלה ואיפה ללמוד הן גם שאלות כבדת משקל. נכון שפחות כבדות מבחירת תחום לימודים, אך היום, בניגוד לפעם, קיימות אוניברסיטאות, מכללות אוניברסיטאיות, ומכללות מקצועיות המתמקדות בתחום אחד כמו עיצוב או מחשבים. איך לבחור היכן ללמוד?

קודם כל, ישנם תחומים שניתן ללמוד רק באוניברסיטאות, כמו עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק או קלינאות תקשורת אם אנו מדברים למשל על תחום מדעי ההתנהגות. מכללות רבות נותנות את התואר במדעי ההתנהגות אך לא בחוגים הספציפים האלה. אם אתם מתכננים ללמוד מקצוע שקיים גם באוניברסיטאות, גם במכללות אוניברסיטאיות  וגם במכללות מקצועיות, כדאי לכם לבדוק בדקדקנות כמה זמן נמשכים לימודים בכל אחת מהן. אם קיימים הבדלים במשך הלימודים, בידקו אילו קורסים ישנם בכל מוסד לימודי. ישנם מקומות שהלימודים בהם נמשכים זמן רב אך לא כל אחד מהקורסים הוא בהכרח חיוני להמשך דרככם במקצוע. סביר להניח שבאוניברסיטאות או בשלוחותיהן הנטיה היא ללימודים עיוניים יותר מאשר במכללות מקצועיות למשל.

גם הסטאז' הוא חשוב. בידקו האם במסגרת הלימודים ניתן סטאז' ואם כן כמה שעות. הסטאז' הוא התנסות חשובה במקצוע. הוא נותן גם לכם תמונה ברורה יותר וגם מקל על מציאת עבודה מייד בתום הלימודים.

אם אתם מעוניינים לשלב בין לימודים לעבודה כך שהעבודה תהווה חלק לא פחות מרכזי מהלימודים, בידקו את לוח הזמנים של אותן מכללות או אוניברסיטאות. יתכן שישנם מקומות בהם הלימודים הם לימודי בוקר בלבד, ישנם מקומות שהלימודים הם ביום שישי וישנם מקומות שהלימודים הם לימודי ערב.

כמובן שחלק בתי נפרד מהשיקולים הוא המחיר. המחיר באוניברסיטאות או שלוחותיהן שונה מלימודים במכללה מקצועית. עם סבסוד שקיים מהמדינה ישנו הבדל לא קטן במחירים. חישבו גם איזו אווירה מתאימה לכם יותר- אווירה של מקום גדול והומה אנשים כמו אוניברסיטה או אווירה של מקום קטן ומשפחתי יותר. ממש כפי שתבחרו במקום מגורים בין העיר הגדולה למושב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה