יום שני, 28 בינואר 2013

לימודי קרימינולוגיה – לימודי אכיפת החוק


עוד בהיותנו ילדים, השרישו בנו הורינו והסביבה הקרובה לנו, את ההבדל בין הטוב לרע, את ההבדל בין הרשעים לחבר'ה הטובים. כולנו חלמנו בשלב זה או אחר להיות גיבורי על המצילים את החלשים מיד אנשי הרשע, ופותרים תעלומות בלשיות סבוכות. לכולנו זכורות הרפתקאותיה של השביעייה הסודית של אניד בלייטון, חבורת חסמב"ה הנלחמת באלימלך זורקין הרשע וכמובן בבלש שרלוק הולמס המפורסם מכולם. האדם מיסודו הוא יצור חברתי החי ופועל במסגרת חברתית של בני מינו. הצורך האנושי לנהל את חיי חברי הקבוצה באופן תקין המאפשר לכולם לחיות זה לצד זה, הוליד את החוקים החברתיים והאנושיים. עשרת הדיברות הן דוגמה מצוינת לצבר כללים שמטרתו לאפשר כללים בסיסיים לחיים משותפים. הצורך לשמור על שלומם של חברי הקהילה ולהבטיח את ביטחונם האישי עומד מעל לכל צורך אחר בחברה. אולם היות והמין האנושי הוא מגוון כמספר הפרטים השייכים לו, תמיד יהיו אלה אשר ינסו להפר את החוק ולהתקיים על חשבון שאר החברים בקהילה תוך פגיעה באחרים.

מדע חדש בא לעולם – קרימינולוגיה:

עם ההבנה ההולכת וגוברת כי אין די בשלושה או ארבעה כללי בסיס, ועם הצמיחה המואצת של האוכלוסיה האנושית, נוצר צורך של ממש לזהות ולאפיין את הגורמים השליליים בתוך החברה, ולפתח דרכים יעילות למלחמה בעבריינים ובארגוני פשיעה. עם התפתחות הפסיכולוגיה בשלהי המאה התשע עשרה וההבנה ההולכת וגוברת של נבכי הנפש האנושית, החלו פסיכולוגים לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק בעולם, ופיתחו שיטות מדעיות לזיהוי ונטרול גורמים שלילים בחברה האנושית. בשנים האחרונות הפכו לימודי קרימינולוגיה לאחד מענפי המחקר החשובים בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה, וקרימינולוגים רבים מהווים היום חלק בלתי נפרד מהמשרתים בכוחות הביטחון והמשטרה העולמיים. חוקרים וקרימינולוגים מסייעים לרשויות החוק לשמור על בטחון אזרחי המדינה, ומסייעים לאוכפי החוק להבטיח את בטחון כולנו.

ללמוד, לשמור ולהגן:

אכיפת החוק הפכה בשנים האחרונות למשימה מורכבת, הדורשת משירותי אכיפת החוק בעולם יצירתיות מחשבתית ומעשית כאחד. הקרימינולוגיה מסייעת לרשויות לפתח דרכים לזיהוי דרכי פעולה קבועות, ומאפיינים קבועים, המאפשרים לאוכפי החוק לנטרל גורמים עבריינים בחברה עוד לפני שהם פועלים ואף בזמן פעילותם העבריינית. כך ניתן כיום לקבל פרופילי אישיות של עבריינים, פרופילי התנהגות של ארגוני פשיעה, מחקרים מדעיים המנתחים את האופי העברייני ואת הצפי לפעילות עבריינית, ומעניקים לרשויות החוק את האפשרות לצפות מראש את מהליכיהם של אותם עבריינים וארגונים ולמנוע מהם או לפחות לצמצם את פעילותם. למצטרפים למסלול הלימודים המרתק והמיוחד הזה מחכים לימודים מעניינים ומרתקים, הנוגעים בעצם ההוויה האנושית. מעבר לכך מבטיחים להם הלימודים אפשרויות תעסוקה מאתגרות ומיוחדות, בארגונים הגדולים ביותר והמרתקים ביותר במדינה. אם בהשתלבות בשירות המשטרה, שירות הביטחון הכללי, או כחוקרים המשתפים פעולה עם רשויות אכיפת החוק ומסייעים להן באופן עקיף או ישיר לשמור על השקט והשלום בחברה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה