יום רביעי, 10 באוקטובר 2012

לימודי דיבוב מקצועיים


כאשר חושבים על הסבה מקצועית, או על לקיחת קורסים מקצועיים אחרי הצבא, בדרך כלל עולים לראש מקצועות רציניים ומעונבים כגון כלכלה ומנהל עסקים, עיצוב פנים, ביטוח וראיית חשבון. תתפלאו לשמוע כי קיימת אופציה מרעננת ומעט בלתי צפויה בצורת קורס מקצועי של דיבוב.

אז מה זה בעצם דיבוב?

כולנו זוכרים סדרות כמו פינוקיו, נילס הולגרסון, הלב, הדרדסים והיו היה שהדיבוב שלהם נחרט בזיכרונו של דור שלם, כמו גם את הדיבוב לדמויות החבובות מרחוב סומסום. את הדיבוב יוצרים באולפן, כאשר מנסים להתאים את פס הקול של תרגום הדיאלוג בשפת היעד לתנועות השפתיים, טון הדיבור והאופי של המקור בלועזית.

האם קיים בכלל ביקוש למדבבים?

בעבר, בימים שבהם היה קיים רק הערוץ הראשון, כמות הסדרות המדובבות הייתה מועטה, כמו גם הביקוש למדבבים ורק מעגל קטן של מקצוענים מעולם הבידור שימש כמדבבים. כיום, עם התפתחותם של ערוצי הכבלים והנטייה שלא לתרגם סדרות אירופאיות ואמריקאיות לילדים לעברית, אלא לדבב אותן, קיים ביקוש ער למדבבים. יש לזכור כי קיימים ערוצי טלוויזיה המקרינים סדרות מצויירות לכל הגילאים בכל שעות היממה וכמעט כל הסדרות האלה מדובבות ולפיכך זקוקות למדבבים.
כמו כן, ישנם חברות המפיקות סרטי תדמית רבים עבור שרותים או מוצרים חדשים ומשתמשים בשירותיהם של מדובבים על מנת לאפשר את הפצת הסרטון במספר ארצות ללא צורך בהסרטה מחדש, כך ניתן למצוא חברה מהולנד שפיתחה טיפול חדשני לטיפול העלמת ורידים ומנסה לשווק את הטיפול למספר מדינות תוך שימוש במדובבים המתאימים את הנאמר לשפה במדובר באותה ארץ.

איפה ואיך לומדים לדבב?

לימודים מקצועיים הם כיום כרטיס הכניסה לעולם הדיבוב. לימודי דיבוב מתנהלים במספר אולפנים המנוהלים על ידי מדבבים בעלי ניסיון בתחום. במסגרת הלימודים לומדים את יסודות הדיבוב. לדיבוב יש שפה משלו והתלמידים לומדים כיצד לקרוא את הטקסטים המתורגמים, להפיק קולות מגוונים שיתאימו לאופיין של דמויות שונות, להקפיד על דיקציה נכונה, להביע רגשות בצורה נכונה ולא מוגזמת, או מאופקת מדי, לשלב את עבודת הקול עם מוסיקת הרקע, לאפיין דמויות ועוד.

איך מתחילים לדבב?

בסיומו של קורס הדיבוב יהיה לכם תיק עבודות שיכיל דוגמאות קול שתיצרו במהלך הלימודים. ההתקבלות לעבודה באחד מהאולפנים המקצועיים איננה מובטחת כמובן, אולם מכיוון שהביקוש רק הולך וגדל ישנו סיכוי לא רע להיקלט באחד מהם. בדרך כלל, כדי למצוא עבודה יהיה עליכם להתקשר לאולפנים השונים ולשאול האם יש להם צורך במדבבים חדשים. זה אמנם יותר קשה למצוא מאשר את מועדון כושר נתניה, אך היו סבלניים ועקביים. באם תקבלו תשובה שלילית, זכרו לשאול האם ישנה אפשרות שיעלה הצורך במדבבים חדשים בעתיד והאם כדאי להתקשר שוב, בעוד מספר חודשים, או שבועות. במקרים בהם תזכו לקבל תשובה חיובית, סביר להניח כי תתבקשו לשלוח דוגמאות קול, או להגיע לאולפן בכדי שייערך לכם אודישן. מרבית הקורסים המקצועיים יכינו אתכם לאודישנים שכאלה.
לסיכום, לימודים מקצועיים של דיבוב מהווים אפשרות לפיתוח קריירה מעניינת ומקורית. חשוב לזכור כי דיבוב הוא מקצוע רציני ולא תחביב לשעות הפנאי. את הדיבוב לומדים במסגרת קורסים מקצועיים המועברים על ידי מדבבים מנוסים המסייעים לתלמידים ביצירת תיק עבודות והכנה לאודישנים. יש לזכור גם, כי לא כל אחד מתאים ללימודי דיבוב ובדרך כלל הקבלה אליהם מותנית במעבר מבחני קול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה