יום שבת, 27 באוקטובר 2012

כיצד נרשמים אל תואר ראשון?


קיבלתם החלטה חשובה, להמשיך אל מסגרת של לימודים אקדמיים. אין ספק שלהחלטה זו תהיה השפעה מכריעה על החיים שלכם. בוגרי תואר ראשון מסוגלים להשתלב ביתר קלות בשוק העבודה. לעתים, מספיק בעצם העובדה שיש לכם תואר ראשון בתחום מסוים, ע"מ שתוכלו לקבל משרה טובה יותר, אפילו אם היא איננה קשורה בהכרח לתחום שאותו למדתם. מדוע? משום שהעובדה שסיימתם בהצלחה תואר ראשון מראה על רצינות והשקעה מצדכם.
כיום, קיימות מספר מסגרות לימודים שאליהן אתם יכולים להירשם עבור לימודי תואר ראשון. בראש ובראשונה מדובר על האוניברסיטאות. האוניברסיטה היא מוסד אשר ממומן מטעם המדינה, והוא כולל גם גוף מחקרי גדול מאד. בחלק מהתחומים, האוניברסיטאות נחשבות כיוקרתיות יותר מאשר המכללות, ולכן מועמדים רבים מעדיפים להירשם אליהן. עם זאת, חשוב לזכור כי רף הקבלה לאוניברסיטאות הוא לרוב גבוה יותר מזה של המכללות. במקביל מהצד השני - שכר הלימוד לאוניברסיטאות הוא לרוב נמוך יותר לתואר ראשון, וישנן יותר אפשרויות לקבלת מלגה.

ומה עם לימודים במכללה?

תואר ראשון כאמור לא חייבים לעבור רק באוניברסיטאות. יש היום לא מעט מכללות שמציעות מסלולי לימודים יוקרתיים לתואר ראשון. לרוב, מדובר על מספר מסלולים מצומצם אשר מזוהה עם המכללה. בניגוד לאוניברסיטה, המכללה לרוב מתמצה במספר מעוט יותר של מסלולי לימודים. הדבר מאפשר גם כיתות לימוד קטנות יותר, ומתן יחס אישי לתלמידים.
בעוד שבתואר שני יש הבדל עצום בין המכללות לבין האוניברסיטאות (כי לרוב באוניברסיטאות ההכוונה היא לעבור תואר שני עם הגשת תזה, ובמכללות אין זה כך), הרי שבמקרה של תואר ראשון ההבדלים הם פחות משמעותיים. קיימים מספר מסלולי לימודים, שבכל זאת אפשר לזהות הבדלים בין האוניברסיטה למכללה. כך לדוגמה, אם תירשמו אל תואר ראשון במדעי המחשב, תוכלו לראות כי באוניברסיטאות יש יותר דגש על הפן התאורטי של הלימודים (כגון שיעורי מתמטיקה), בעוד שבמכללות קיים יותר דגש על הפן הפרקטי והגשת עבודות ופרויקטים של כתיבת תוכנות.

איזה מסלול מעניין אתכם?

אם אתם רוצים להירשם לא תואר ראשון במכללה או באוניברסיטה, כמובן שאתם צריכים לפני כן להחליט מה יהיה המסלול שאליו אתם תירשמו. הדבר חשוב גם כדי להבין לאיזה מוסד לימודים כדאי לכם להירשם. ישנם מסלולים שבהם מומלץ להירשם בעיקר לאוניברסיטאות (כמו לימודי רפואה, אשר מתקיימים אך ורק במסגרת אוניברסיטאית). לעומת זאת יש תחומים אשר יכולים להיות משותפים הן למכללות והן לאוניברסיטאות (כמו משפטים, קולנוע או מדעי המחשב). יש גם תחומים אשר שמורים בעיקר למכללות ולא לאוניברסיטאות (כמו תחום הרפואה המשלימה).
קחו בחשבון, כי במידה ואתם רוצים להירשם אל תואר ראשון, חלק ממוסדות הלימודים יוכלו להציע לכם מסגרת דו-חוגית ולא רק מסגרת של תואר אחד ויחיד. לעתים תחול עליכם אף חובה לבצע מסגרת דו-חוגית, ולעתים זו תהיה אופציית רשות בלבד. במכללות לרוב האופציה הנ"ל פחות נפוצה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה