יום חמישי, 13 בדצמבר 2012

מדעי התזונה לתואר ראשון


מדעי התזונה, הם חלק מתחום מדעי הבריאות, למעשה התזונה היא חלק מאוד חשוב ובלתי נפרד מבריאותנו הקלינית והתפתחותנו האנושית. מקצוע התזונה חובק עשרות נושאים הקשורים בתעשיית המזון, חינוך לתזונה נכונה, טיפול בחיות משק הבית, טיפול בבריאות האדם, פיתוח מזון חדש ועוד אינספור נושאים מרתקים אחרים. מדעי התזונה מעניקים לנו כלים כדי להתמודד עם דרישות תעשיית המזון והמשק העולמי, תוך כדי הרצון לשמור על בריאות האדם.

יסודות לימודי התזונה

הרבה מאיתנו חושבים שלימודי תזונה מסתכמים רק בלימודים על בניית תפריטים דיאטטיים, בנוגע לכמות המזון שכדאי לנו לצרוך במהלך היומיום, כמות הקפה היומית המומלצת  ממכונות קפה ועוד. למעשה מדובר בתואר מאוד עשיר ומרתק, שלוקח אותנו למסע מעמיק במרחבי התוכן של נושא התזונה שחובק בתוכו מאות תתי קטגוריות שמשפיעים על חיינו. במהלך לימודי התזונה תלמדו את הנושאים הבאים: אבולוציה של התזונה והאדם, מיקרוביולוגיה וסניטציה, אריזת מזון והשפעתה, מזון ומשפט, מחזור פסולת חקלאית, עקרונות התזונה של חיות הבית והמשק, מדעי החברה, גנטיקה ומזון, מדעי הצמח, הנדסת מזון, שימור ואחסון ירקות ופירות, כימיה אורגנית, מדעי הטבע, ביולוגיה, פיזיקה, מדעי החברה, הכנת מזון, תפקיד המים במשק המזון, בדיקת איכות המזון, בדיקת איכות המים, פיסיולוגיה של האדם, אנטומיה של האדם, תעשיית המזון ועוד שלל מקצועות מרתקים אחרים. לימודי מדעי התזונה, מתקיימים בשלל האוניברסיטאות בארץ במסלול עצמאי או משולב עם תארים כמו ביוטכנולוגיה, ביוכימיה, הנדסת כימיה או במסגרת לימודי תעודה. הלימודים לתואר ראשון במדעי התזונה נמשכים לרוב שלוש שנים ודרישות הקבלה משתנות ממוסד אקדמי אחד למשנהו.

מטרת הלימודים ואפשרויות תעסוקה עתידיות

לימודי מדעי התזונה באים להעניק ידע מקיף על כל נושאי התזונה בהקשר לתזונת האדם, חיות המשק והבית מתוך דגש בריאותי וקליני. הלימודים באים להעניק להם כלים בהם הסטודנטים יוכלו לחקור ולשכלל את התזונה, תוך כדי שהיא תהיה מותאמת לצרכים הפיזיולוגים והבריאותיים של האדם והחיה. תוכנית הלימודים מכשירה את הסטודנטים בייעוץ תזונתי לקשת רחבה של אנשים הכוללים ספורטאים, אנשים חולים, אנשים בעלי משקל עודף, אנשים בעלי הפרעות אכילה ועוד. הסטודנטים לומדים על חשיבות חינוך לתזונה נכונה, בעידן בו אחת מהמחלות הכי קטלניות היא עודף משקל. המקצוע הוא אחד המקצועות המעניינים ביותר שקיימים וגם תלמידים של פסיכומטרי ללקויי למידה יכולים ללמוד ןלקבל את התואר הנחשק. בוגרי מדעי התזונה, יוכלו להשתלב באינספור חברות בתעשיית המזון בתור תזונאים, מפתחי מזון, מנהלי מערכות מזון ועוד. בוגרי מדעי התזונה יוכלו להשתלב במערכת החינוך, בתור יועצי תזונה ומחנכים לתזונה נכוה. בוגרי מדעי התזונה יוכלו להשתלב במערכת הבריאות, בתור דיאטנים בשלל מקומות כמו: בתי חולים, בתי אבות, קופות חולים, חברות מזון ועוד. כמו בכל מקצוע גם במדעי התזונה, כדאי לעשות תחקיר אם אנחנו מעוניינים ללמוד את התחום וסקר שוק לגבי המקום המשתלם ביותר ללמוד אותו, בדיוק כמו שאנחנו עושים לפני קניית מכונית יקרה או דשא סינטטי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה