יום שלישי, 5 ביוני 2012

איך להפוך לשרלוק הולמס החדש

לכולם יש חלום להיות חוקרים או בלשים מפורסמים. כל הילדים אוהבים לשחק בבלשים, לחקור תעלומות ואז למצוא להן פתרון. השפעת ספרי הבלשים וסרטי הבלשים משפיעים עלינו בתור ילדים וישנם כאלה שמוכנים ללכת עם החלום רחוק. בישראל ניתן להגשים את החלום משני כיוונים. יש כאלה המשתלבים במשטרה ומפתחים קריירה במשטרה ואז פורשים ממנה או יוצאים לפנסיה מוקדמת ופותחים משרד חקירות פרטי. אחרים בוחרים במכללה ועוברים הכשרה מקצועית בתחום שלאחריה מקבלים תעודה מוסמכת. בישראל יש מעל 2,000 חוקרים פרטיים, רובם הם אנשי שירות כוחות הביטחון שפרשו או שיצאו לפנסיה בגיל מוקדם וחלקם הם חוקרים פרטיים שעברו מסלולי הכשרה והתמקצעו בענף.

איפה לומדים ומי יכול להתקבל


על מנת להתקבל ללימודי חוקרים פרטיים יש להראות תעודת יושר מהמשטרה, להציג תעודת בגרות ולעבור ריאיון אישי. במקרים הללו אין שום מבצעים או קיצורי דרך. דרישות הקבלה אינן מסובכות וברוב המכללות אין דרישה להציג ציון פסיכומטרי כמו ברישום קורס מחשבים או לימודי עיצוב פנים. יש מכללות שיתנו עדיפות לבוגרי יחידות קרביות או יוצאי שירות הביטחון בעלי קורס פיקודי. הלימודים מתקיימים במספר מכללות בהן ניתן לשלב קורס מחשבים יחד עם לימודי ערב בחקירות פרטיות וכל לרכוש שני מקצועות בו זמנית. רוב הקורסים אורכים בין חצי שנה לשנה ובסיומם חייב החוקר החדש לעבור התמחות במשרד חקירות מוכר ומאושר במשל שלוש שנים. בסיום תקופת ההתמחות על המועמד לעבור מבחן הסמכה מטעם משרד המשפטים ורק מי שעובר בהצלחה זכאי לקבל תעודת הסמכה המאשרת כי הוא חוקר פרטי רשום. המכללות הידועות ביותר בתחום הן המכללה הישראלית לביטחון וחקירות והמכללה למינהל. אוניברסיטת בר אילן מציעה קורס הסמכה לחקירות באמצעות היחידה לחקירות וביטחון וניתן ללמוד בשלוחות האוניברסיטה ברחבי הארץ.

מה לומדים


במהלך הלימודים רוכש התלמיד ידע תאורטי ומעשי. בצד המעשי לומדים כיצד להשתמש בציוד טכנולוגי מתקדם המאפשר בילוש, מעקב והאזנה. לומדים איך מבצעים חקירות ולומדים להבחין בין חקירה כלכלית, חקירת מקרי ביטוח ותביעות, חקירות אישית כמו ענייני זוגיות, חקירה למען איסוף ראיות להצגה בבית משפט ועוד. בתחום הבילוש יש שימוש נרחב באמצעים טכנולוגיים כמו התקנת מצלמות זעירות, התקנת מיקרופונים והתקנת גלאים שונים. מעבר להתקנה לומדים כיצד להשתמש בציוד הקלטה מתקדם, לדגום חומר ולערוך אותו להצגת ראיות. הצד העיוני בלימודי חקירות הוא רחב ובו לומד התלמיד מגוון נושאים. קורסי מבוא בתחום הדין הפלילי בישראל, סוציולוגיה, קורס בפסיכולוגיה התנהגותית של נחקרים, דיני ראיות, אתיקה מקצועית, חוק חוקרים פרטיים ועוד. עם סיום קורסי המבוא רוכש התלמיד מיומנויות בתצפית, איסוף נתונים, איסוף מודיעין, הבנת שפת הגוף, תשאול, חקירות, מיומנויות תשאול, כלי תחקור, בדיקות פוליגרף ועוד. כדי להתמקצע בתחום חייבים ללמוד כל הזמן ורצוי להירשם לקורסים מתקדמים לגבי שיטות חקירה חדשות ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה