יום חמישי, 21 ביוני 2012

תואר שני כהשקעה משתלמת לעתיד


לימודים אקדמאיים הם כיום כמעט שלב טבעי ומתבקש בחייהם של צעירים וצעירות ישראלים, אשר רובם יוצאים ללימודי תואר ראשון בתחום כזה או אחר במהלך שנות העשרים או השלושים לחייהם. גם רבים אחרים אשר אינם פונים ללימודי תואר ראשון באקדמיה, פונים בדרך כלל למסגרת לימודים כזו או אחרת – לימודי תעודה, לימודים מקצועיים וכדומה.
בעוד תואר ראשון, לימודי תעודה או לימודים מקצועיים הם שלב אותו עוברים מרבית הצעירים כיום, לימודי המשך לתואר שני הם כבר פחות נפוצים, אך גם כאן ניתן למצוא עשרות אלפי צעירים וצעירות אשר מחליטים כן להמשיך הלאה בלימודים, ולהשלים תואר שני בתחום בו הם עוסקים (או התחום אותו הם לומדים, גם אם לא החלו לעבוד בו אפילו). תואר שני הופך לאט לאט להיות מה שתואר ראשון היה פעם – אמצעי מרכזי לרכוש השכלה מספקת על מנת לבנות קריירה ולפתח תחום עיסוק מניב ואטרקטיבי. תואר שני הוא כיום אפשרות ברורה ובטוחה יחסית לבנות את העתיד שלכם, הן מבחינה אקדמאית והן מבחינה תעסוקתית.

שווה את הכסף – התשואה על תואר שני

כאמור, לימודי תואר שני הופכים כיום יותר ויותר נפוצים, שכן הם מהווים ערוץ מרכזי הן למען עיסוק אקדמאי בתחום כזה או אחר (מחקר או המשך לימודים לדוקטורט), והן לצורך בניית קריירה באותו תחום (הבטחת תעסוקה בתחום זה).
תואר שני נחשב כיום לערוץ מבטיח יחסית, כך שמרבית היועצים ומביני הדבר אשר יידרשו לתת לצעיר או צעירה הבונים כיום את עתידם עצה – סביר שימליצו גם על לימודי תואר שני.
אחת ההתלבטויות הגדולות ביותר של בוגרי תואר ראשון היא – האם להמשיך ללימודי תואר שני ולהתמודד עם הצורך לממן את שנות הלימודים הנוספות (על פי רוב מדובר בעוד שנתיים, לאחר סיום התואר הראשון), או האם לצאת כבר עכשיו לשוק העבודה ולנסות להתחיל להרוויח כסף, לצבור ניסיון בתחום ולהתקדם משם.
כאמור, לימודי תואר שני נחשבים להשקעה בטוחה וטובה יחסית בעתיד, כך שאולי שווה לשקול להמשיך ישירות לתואר שני, גם אם במחיר של נטילת הלוואות או כל דרך מימון אחרת לשכר הלימודים והמחייה השוטפת. במסלולים רבים ושונים של תואר שני יכול הסטודנט לקבל גם מלגת קיום כזו או אחרת, אשר תממן עבורו את שכר הלימוד ואפילו חלק מעלויות המחייה שלו. בדיוק כמו שאנחנו נשקיע בביטוח פנסיוני, בבריאות שלנו ושמור על תזונה כדי לדאות לכלל בריאותנו, כך נוכל לתמוך ולהשקיע בקריירה שלנו.
הסיבה העיקרית לכך שלימודי תואר שני הינם אטרקטיביים ביותר עבור מי שמעוניין לפתח קריירה בתחום מסוים, היא מה שנקרא – התשואה לתואר. בראייה כלכלית – תעסוקתית, ניתן להסתכל על התואר השני (כמו גם על תואר ראשון, דוקטורט או כל תעודה או תואר אקדמאיים אחרים) כעל השקעה שאנחנו עושים – השקעה בעתיד שלנו. התשואה על התואר היא התשואה שאנו אמורים לקבל בהשמך הדרך בעקבות אותה השקעה (למשל – משכורת חודשית גבוהה יותר במשרה שקיבלנו מפני שאנחנו מחזיקים בתואר שני). על פי מחקרים רבים, התשואה לתואר שני היא גבוהה וכדאית, גם בהשוואה לתארים אחרים באקדמיה. נתון זה לבדו מסיק על מנת לעודד אינספור צעירים להמשיך ולרכוש השכלה אקדמאית, במסגרת תואר שני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה