יום חמישי, 21 ביוני 2012

לימודים בחו"ל


לימודים בחו"ל הם משאת נפשם של אינספור צעירים וצעירות ישראלים, אשר כל אחד מסיבותיו שלו מעוניינים לצאת ללמוד בחו"ל ולהשיג תואר של מוסד לימודים אקדמי במדינה זרה כלשהי. היעדים הנפוצים והפופולאריים ביותר בקרב ישראלים היוצאים ללימודים בחו"ל הם מדינות מזרח ומערב אירופה, ארצות הברית וגם אוסטרליה. בין אם יוצאים ללמוד באירופה, אוסטרליה או אמריקה, בדרך כלל קיים לפחות מאפיין אחד משותף לכל האפשרויות הללו – מדובר בסיפור יקר ומסובך יחסית. הטיסות, שכר הלימוד, המחייה במדינה זרה ועוד – כל אלו יכולים לעלות עשרות אלפי דולרים בשנה – סכום שלא כל סטודנט צעיר יכול לארגן כל כך בקלות.

לעומת זאת, עבור ישראלים רבים המעוניינים לצאת ללמוד בחו"ל קיים יתרון מהותי אחד – דרכו אירופאי. ישראלים רבים מחזיקים כיום גם באזרחות גרמנית, בריטית, צרפתית וכדומה, ויכולים להשתמש באזרחות זו על מנת להפוך את חווית הלימודים בחו"ל לזולה ונוחה הרבה יותר. כך, מחזיקי אזרחות אירופאית יכולים להתקבל למוסדות לימודים אקדמאיים שונים באירופה תמורת שכר לימוד הנמוך בהרבה מזה שנדרשים לשלב סטודנטים זרים (בעבר, יכולים היו מחזיקי דרכון אירופאי לקבל אפילו מלגות לימודים מלאות עבור מוסדות שונים באירופה וללמוד את כל התואר בחינם. ייתכן כי עדיין ניתן למצוא מוסדות כאלו גם כיום).

בנוסף, מחזיקי אזרחות אירופאית זכאים הרבה פעמים להטבות סוציאליות שונות במדינה בה הם אזרחים, הטבות דוגמת קצבאות סטודנטים או סיוע משמעותי בתשלום שכר הדירה החודשי, וכד'.
כאמור, כל ההטבות הללו הופכות את כל עניין הלימודים בחו"ל לקל ואפשרי הרבה יותר עבור ישראלים המחזיקים בדרכון אירופאי בנוסף לדרכונם הישראלי. זה נכון גם לגבי מי שמחזיק בדרכון אירופאי, אך מעוניין לצאת ללימודים בארצות הברית למשל. על פי רוב, מקבלים אזרחי אירופה תנאים מועדפים יחסית לאזרחי שאר מדינות העולם בכל הנוגע לכניסה ושהייה בארצות הברית (למשל – תושבי האיחוד האירופי אינם זקוקים לוויזה על מנת לטוס לטיולים בארצות הברית).

ועוד בונוס ענק - אם תצליחו להתקבל לאחת מהאוניברסיטאות המובילות בגרמניה, צרפת או אנגליה תזכו לקבל תואר שערכו לא יסולא בפז. תואר מהסורבון בפריז או מאוקספורד הלונדונית שווה בישראל כמעט כמו דוקטורט וחברות רבות "יחטפו" אתכם כשישמעו שצלחתם את המסלול האירופאי להשכלה גבוהה. למעשה, על פי מחקרים שונים בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל מרווחים, במממוצע, ארבעים וחמישה אחוזים יותר מאשר עמיתיהם שלמדו בארץ.

חוקי השוק פועלים גם במקרה זה – היצע האנשים שלמדו בחו"ל הוא נמוך יחסית וחברות שפועלות בסביבה בין לאומית זקוקים מאוד לשירותיהם, מה שגורם להם להציע לעובדים משכורות גבוהות במיוחד.
על מנת לברר את כל ההטבות האפשריות שאתם יכולים לקבל כישראלים המחזיקים גם בדרכון אירופאי, מומלץ לערוך חיפוש לימודים מעמיק באינטרנט ובאתר הממשלה של המדינה בה אתם אזרחים. זה יכול לחסוך לכם המון מאמץ וכסף בסופו של דבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה